Podd: Ton, röst, stil
I senaste poddavsnittet pratar jag och Johannes Vivers om uttrycken ton, röst och stil eller tone, voice och style som det kallas på engelska.
Det är inga lätta begrepp att definiera för det verkar som varje hemsida, varje person har sin egen defintion på begreppen.
Vi valde dock att beskriva orden såhär:
Ton / Tone
Ton är din attityd, det vill säga vad du vill förmedla för känslor till läsarna med boken eller scenen, t.ex.:
- Glatt
- Ilsket
- Sorgset
- Kärleksfullt
En glad person har en positiv ton i sin röst, medan en arg person har en ilsken ton i sin röst. Om den glada personen säger "Ät upp maten", så upplevs det annorlunda än om den arga personen säger samma sak. Det är samma sak i böcker - ska du skriva en läskig scen kan du inte ha en glättig ton för då riskerar läsaren att uppleva scenen som ironisk, inte läskig.
Röst / Voice
Rösten är din personlighet, ditt unika sätt att förmedla en berättelse som ofta sker undermedvetet och som är specifikt för just DIG. Det är ett sammankok av t.ex.:
- Val av ord.
- Längd på meningar.
- Val av ämnen och teman.
- Mycket/litet miljöbeskrivningar.
- Val av berättarpespektiv.
Tänk dig författarrösten som en persons talröst. Om någon ringer dig hör du ofta på rösten vem det är. Det är samma sak med författarrösten. Det är något som gör att du omedelbart vet vem som skrivit berättelsen.
Precis som det är svårt att förändra din talröst, är det svårt att förändra din författarröst. Skickliga stand up-komiker kan efterlikna andras röster när de anstränger sig, men så fort de slappnar av återgår de till sin normala röst. Detsamma gäller dig som författare. Du kan tvinga fram en annan röst, men när du skriver på återgår du till din personliga röst.
Man kan träna sin talröst hos en logoped, men det tar flera år att förändra. Samtidigt förändras rösten med åldern. Ett barn har en annan röst än en vuxen och en gammal person. Författarrösten är likadan - den förändras över tiden men det tar lång tid att förändra rösten.
Du hittar din röst genom att skriva i flow utan att försöka härma andra. Försök landa i vem du är. Var bara dig själv så hittar du din personliga stil - det som är din röst.
Stil / Style / Tonalitet
Stil handlar om HUR du skriver, inte VAD du skriver.
Val av ord, val av meningslängd, val av interpunktion och liknande, t.ex.:
- Korta kontra långa meningar med få eller många bisatser.
- Vardagsspråk kontra formellt språk.
- Blommigt språk med många liknelser och metaforer kontra stringent språk.
- Konservativ kontra fritänkande stavning och grammatik.
- Dialekt och slanguttryck kontra rikssvenska.
- Val av passiva kontra aktiva meningar.
- Val av rak kontra omkastad ordföljd.
Detta är alltså hur jag och Johannes definierar dessa olika begrepp, men du kommer säkert hitta andra definitioner på andra sidor. Det viktiga är inte vems definition du väljer att följa - bara du kan skilja dessa begrepp åt. Det är nämligen rätt användbart att särskilja dessa saker när du skriver.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”A”
-
Carl » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Vilken fantastiskt bra artikel! Tack för detta! Jag undrar hur du ser på lagom l..”
-
Mona Thorén » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Jag har skrivit ett manus innehållande 115 000 ord. När lektör nr 2 började ta i..”
-
Åke Sandahl » Pias skrivtips: Karaktärer som stannar i läsarnas sinnen: ”Tack, det här var just det jag behövde för att göra mina karaktärer tydligare!”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys tankevurpa lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet helen ekeroth vi och dem flicka försvunnen spex midsommar uc harper collins högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström historieberättare camilla davidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean scandalous desires siri arvidsson allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen the writers little helper franskt band litet förlag petra mede the charm school bibliografi aristoteles böcker kuliss anna jansson populärlitteratur histrisk kärleksroman leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i trigger annika estassy dokument bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl ämne ll-förlaget lust & löften style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen ton hoi förlag michael gazzania motsättningar tillbaka till henne vilken typ är du? koncept vingar av rök theory if mind libsyn forskning spökskrivare revy allvetande berättare flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet vi for upp till mor pr romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig berättelser öppningsscen ekosystem debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake föreläsning expert johan arvidsson tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård årstider städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert fal sättning begär tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall adlibris personlighet danny alegi rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer piratförlaget delilah marvell kill your darlings tone viberg förlag robin dunbar filmanalys nordland huvudperson stockholms körförbund pia allvetande intrig rabén & sjögren pod grejen med verb test den inre resan jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering coach komedi jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson dagen f anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare hisspresentation ylva arvidsson writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock passiva meningar författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag e-bok rollup svenska akademien youtube oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna miljö hitta början character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal premiss dialog screen writing novellantologi allvetande perspektiv bäraren release djävulsverk svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson följebrev röst ylva lee lindell steven james mörkersdottir roller yttre resa ungdomsbok skräck lind & co testläsare de rotlösa lättläst berättare förväntningar skrivblogg strukturmodell stand up comedy birgitta bergin fängsla dina läsare finlitteratur mathew l jockers the bestseller experiment john yorke känslor vuxenlitteratur topic sekten på dimön skriva facklitteratur skriv dialog idé parallellhandling releasefest 4-aktsmodell långtidssjuk svenska skrivpoddpriset margit sandemo harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute harpercollins författartävling konfliktupptrappning hinder genre skrivarhandbok pacing katametoden tävling harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach skönlitterärt skrivpodd recension förlag jodie archer kata skrivhandbok kärlek the circle bokens handling pinch point erotik författare lean karaktärer tema romanstruktur covid-19 falskspel bestseller mål gestaltning harlequins författartävling harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur historical romance romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips pia lerigon bokrecension bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel bokrelease döda poeters sällskap historisk roman corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt the bestseller code bihandling handling lektör anslag perspektiv marcus olausson redaktör början plot point film gestalta berättarröst bästsäljare tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur hungerspelen korrekturgranskare catrine tollström feel good takt 17-stegsmodell inre resa vanföreställning stil författarröst planerat skrivande elisabeth akteus rex ordberoende förlag twist vågspel veronica roth story engineering hjärnan spänning synopsis bokens tema lektörsutlåtande mega-bestseller eldbunden överenskommelser miljöbeskrivningar agenturer akademiskt språk outliner antagonist valet ljudbok ewa åkerlind deckare öka drivet i din berättelse larry brooks skiftande perspektiv romantisk komedi målgrupp osynlig berättarröst författarskap tillbakablick skrivprocess längd avatar novell research agenter vardagligt språk den antagonistiska kraften strukturera din roman klimax divergent frida skybäck huvudhandling ping pong-metoden intervju facebook lyckas med din gestaltning boktugg skriva filmmanus hunger games whip media organic writer mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka ansats fanta sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt inramning katarina bivald skrivfest vändpunkt chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing kroppsspråk manus skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning synlig berättarröst antologi debutera fokus spegelneuroner konkurs antagen sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka hybridförlag word höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss noveller marie-louise fritzén susanne collins metaforer högläsning anders nyman snackis god jul lyckostunder språk books & dreams prissättning skriva lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken bob dylan distribution tryckt bok word-mallar ansatsen pitch sandemo dödlig åtrå lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning covid sociala media forum förlag förstärka pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten slut vår specifik sören bondesson studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation national treasure svåra ord författarutbildning alla bolag k.m. weiland dagny carlsson dave eggers bones skrivartips storytel perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig word-mall loppet biintrig nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet hype scener stella cameron håll rollen fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt kontrakt med läsaren raeanne thayne malva b. innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat extrovert romantik månpocket show don't tell olga rönnberg referera socialt umgänge högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker sofia ymén fånga läsaren den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tvister medveten författare rättigheter lögn julia london udda tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice kapitel niklas engdahl buskap sex liknelser story trumps structure anna keiler buzz vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter lucy dillon förlagssytem