Pias skrivtips: Den inre resan
Jag har skrivit många blogginlägg om hur du kan strukturera din roman så att den följer en tydlig yttre resa, men faktum är att den inre resan är minst lika viktig som den yttre. Jag har tänkt skriva det här blogginlägget länge, men min tid har tyvärr inte räckt till förrän nu. Däremot pratar jag ofta om den inre resan i min och Johannes Vivers podd Skrivdrömmar.
- Vad är då den inre resan?
- Hur hittar du den?
- Hur bygger du upp din berättelse kring den inre resan?
- Hur får du ihop hela berättelsen med en inre och en yttre resa samt bokens budskap?
Det ska jag prata om idag.
Vad menas med den inre resan?
Den inre resan är den personliga utveckling som dina romankaraktärer genomgår i berättelsen.
Bokens huvudkaraktär brukar för det mesta lära sig något under resans gång och komma ur berättelsen med förnyade insikter. Personen har genomgått en character arc, som man säger på engelska.
Däremot är det inte alla karaktärer som genomgår en förändring. För det mesta finns det någon eller några karaktärer - oftast bokens antagonister - som envist håller fast vid sina felaktiga åsikter hela boken igenom. Tanken med att lämna dem oförändrade är för att läsarna lättare ska se hur bokens huvudperson vuxit jämfört med dessa individer.
Varför måste bokens huvudperson genomgå en inre resa?
Det finns inga måsten.
Det finns mängder av filmer där huvudkaraktären inte genomgår någon inre utveckling. Jag brukar ta James Bond som exempel, även om jag har hört att även han genomgår en character arc i de senaste filmerna. De av mina vänner som tittar på James Bond-filmerna tycker att de senaste filmerna är bättre än de tidigare. Kanske har det med James Bonds inre utveckling att göra?
Generellt kan man säga att en bok där ingen karaktär genomgår en inre utveckling blir rätt platt och tråkig, den saknar djup helt enkelt.
Den där inre resan är nämligen det vi läsare är ute efter, trots att vi kanske väljer bok eller film eftersom den yttre resan verkar så pännande - t.ex. att aliens invarderar jorden. Till och med i en film som Avatar genomgår huvudkaraktären en inre resa och lär sig något om sig själv. Jag berättar mer om det i min och Johannes Vivers podd Skrivdrömmars femtonde avsnitt som handlar om Pias dramaturgiska strukturmodell.
Skälet till att vi lyssnade på sagor runt lägerelden någon gång i mänsklighetens barndom var att vi skulle lära oss något om livet. Men det var precis lika viktigt att vi lärde oss undvika yttre faror, som t.ex. attackerande grottlejon, som att vi lärde oss det sociala samspelet mellan människor. De personer som lyssnade på sagorna, överlevde i högre grad än de som inte lyssnade, och därmed nedärvdes generna för att tycka om en god berättelse i generation efter generation.
Än idag är vi ute efter att lära oss något när vi läser. Du kanske protesterar nu, tänker att du läser för att koppla av och slippa fundera, att läroböcker är trista? Hemligheten med en riktigt bra berättelse är att du lär dig något om livet medan du kopplar av, medan du tror att din hjärna inte funderar och trots att det inte är någon lärobok.
De böcker vi minns allra bäst är de böcker som lärt oss något eller som får oss att fundera på oss själva och samhället och livet. De lever vidare långt efter att vi slagit igen sista sidan.
Idag är det sociala samspelet än viktigare än tidigare och därmed blir dina karaktärers inre resor av oerhörd vikt för dina läsare. Det är ju där de verkligen kan lära sig något om livet.
Vill du att din bok ska ha ett djup? I så fall måste du ha med en inre resa.
Hur gör du rent praktiskt för att få in den inre resan i din bok?
Det här är inga lätta saker. Jag tror att väldigt få författare är medvetna om hur det här hänger samman, helt enkelt för att ingen pratar om det och det inte går att läsa sig till i några skrivarhandböcker.
Du måste nämligen få ihop tre viktiga delar:
- Den yttre resan
- Den inre resan
- Bokens budskap
De här tre sakerna hänger samman. Bokens yttre resa finns där för att pusha den inre resan, som i sin tur finns där för att förmedla bokens budskap. Att skriva en bok där alla de här sakerna finns med och fungerar är som att väva en väv med ett mycket intrikat mönster. Det är inte vem som helst som klarar av det.
Jag har funderat mycket på de här sakerna och det jag säger här nedan är en mix av det jag läst i Lisa Crons skrivarhandböcker Wired for Story och Story Genius samt mina egna tankar och erfarenheter. Jag råder dig varmt att läsa Lisa Crons böcker, men det mesta av det jag säger nu står inte i någon bok.
Låt mig ta det steg för steg så blir det förhoppningsvis lättare att hänga med.
Steg 1: Bokens budskap
Du behöver inte ha ett budskap med din bok, men den blir mycket djupare och intressantare om det finns ett budskap.
Fundera därför vad du vill säga med din bok.
- Vill du lära läsarna någonting?
- Vill du lämna läsarna i en viss känsla när de slår igen boken?
- Vill du få läsarna att fundera i vissa banor när boken är över?
- Vill du belysa något?
Ja, finns det något du vill säga med boken och i så fall vad?
Tänk på att det räcker med ett budskap per berättelse. Om du försöker tränga in flera budskap i boken kan det lätt bli för mycket. Koncentrera dig därför på bokens viktigaste budskap.
Har du redan skrivit din berättelse och är i redigeringsfasen? I så fall kan du göra som Stephen King och fundera på om din berättelse försöker säga något. Hitta budskapet i texten. Sedan skriver du om berättelsen och då lyfter du fram bokens budskap.
Bokens budskap är för övrigt inte samma sak som bokens tema, men ärligt talat kvittar det om du kan skilja dessa begrepp åt för de är rätt likvärdiga.
- Om bokens tema är: Vad är kärlek?
- Så kan budskapet vara: Du är värd att älskas för den du är.
Det är oftast bra att tänka sig temat i form av en fråga du vill besvara i din bok, medan budskapet är den lärdom du vill att läsarna ska ta med sig när de slår igen boken. Du kan läsa mer om tema i mitt blogginlägg Tema, idé, koncept, premiss och intrig.
Men hur gör du då rent praktiskt för att få fram bokens budskap?
Jo, ett bra sätt att få fram bokens budskap är att du låter din huvudkaraktär genomgå en inre resa som belyser det du vill säga med boken. Din karaktär får då exemplifiera ditt budskap. Hens lärdom i slutet av boken blir det du vill säga till läsarna - det blir ditt budskap.
Bokens budskap och din huvudkaraktärs inre resa kommer därmed hänga ihop. Nu är nästa steg att hitta din huvudkaraktärs inre resa.
Steg 2: Vad måste din karaktär lära sig?
Nu vet du vad din bok har för ett budskap. Nu ska du fundera på vad din karaktär måste lära sig för att ditt buskap ska nå fram till läsarna.
Fundera ut vad du vill att din huvudkaraktär ska ha lärt sig när boken är slut. Fråga dig sedan om den lärdomen förmedlar det du vill säga med boken.
Om inte har du två val.
- Antingen ändrar du bokens budskap så det är i linje med vad din huvudkaraktär lärt sig.
- Eller så ändrar du på den lärdom din huvudperson ska få när boken slutar så att det är i linje med det du bestämt ska vara bokens budskap.
När du bestämt vad din karaktär ska lära sig är det lättare att hitta nästa viktiga pusselbit: Nämligen din karaktärs vanföreställning.
Steg 3: Vad har din karaktär för vanföreställning?
Du har säkert hört att det är bra om din karaktär inte är perfekt för då finns det ingenting att utveckla. Och ska du låta dina karaktärer genomgå en inre utveckling måste det finnas en utvecklingspotential.
Den engelska feel good-författaren Lucy Dillon ska ha sagt: Så fort jag lärt mig vad som är en karaktärs stora brist kan jag fokusera på den och börja bygga nytt därifrån.
Lucy Dillon sätter fingret på vad det här handlar om, nämligen att du måste börja med din huvudkaraktärs brister. Lisa Cron menar däremot att vi inte ska prata om brister, för det är så negativt. Istället ska vi leta efter karaktärens vanföreställning.
En vanföreställning är en åsikt om att någonting är på ett visst sätt. Alla människor har vanföreställningar, men de blir ett problem först när denna åsikt står i vägen för personens förmåga att nå det hen egentligen vill ha.
Du vet vad din karaktär måste lära sig för att du ska nå ut med bokens budskap. Det du nu ska fråga dig är vad som står i vägen för att din karaktär ska lära sig detta. Jag pratar inte om yttre saker som att din huvudperson är fattig och inte har råd att gå i skolan. Jag pratar om inre konflikter:
- Vad har din karaktär för åsikt som gör att hen inte kan ta till sig den här lärdomen?
Den här åsikten är något som måste vara så väl rotat hos din karaktär att hen vägrar ändra sig. Det ska vara så svårt att få bokens huvudperson att ändra sig att det tar nästan hela boken innan du lyckas. Först då får din huvudkaraktär en aha-upplevelse och inser att hen haft fel hela tiden.
Har du kommit på vad det är?
GRATTIS! Du har nu hittat din huvudpersons vanföreställning.
Steg 4: När uppstod den här vanföreställningen?
För att du till fullo ska förstå din huvudkaraktär måste du veta när den här vanföreställningen uppstod. Tidpunkten inträffar innan din bok börjar. Din karaktär har alltså redan den här väl inpräntade åsikten när boken börjar.
Leta därför efter något i din karaktärs förflutna som kan ha lett till den här vanföreställningen. När du kommit på vad som kan ha utlöst den så ska du se scenen framför dig. Allra bäst är att du skriver ned den.
Den här scenen ska inte vara med i din bok. Scenen är till för att DU ska förstå vad som utlöst vanföreställningen och varför den är så viktig för din karaktär att hen vägrar ge upp vanföreställningen. Däremot kan du ha tillbakablickar och hänvisa till det som hände i den här scenen när du skriver.
Det är viktigt att du får fram till läsarna varför det är viktigt för din karaktär att hålla fast vid sin vanföreställning, och det är svårt om du inte vet vad som utlöst den.
Ta därför en funderare på vad som hänt som gjort att din huvudperson har den åsikt hen har och varför det är så viktigt för henom att hålla fast vid denna vanföreställning.
Steg 5: Vad vill din karaktär ha - egentligen?
Nu vet du vad din karaktär har för vanföreställning och varför hen håller fast vid den med näbbar och klor.
Nu ska du fundera på vad din karaktär vill ha egentligen. Vad drömmer hen om och som hen inte kan få så länge hen håller fast vid den här vanföreställningen? Det kanske till och med är något som hen inte ens är riktigt införstådd med att hen drömmer om. Men läsarna måste förstå att det skulle vara mycket bättre för din karaktär om hen bryter sin vanföreställning.
Vi pratar inte om den yttre resan nu - där kan din karaktär ha ett helt annat mål, t.ex. att finna skatten. Vi talar om den inre resan där din karaktär har mål som att t.ex. hitta kärleken, vilket din karaktär aldrig kommer göra så länge hen inte bryter sin vanföreställning om att hen inte är värd att älskas. Det är sådana drömmar du ska leta efter hos din karaktär.
Den här drömmen är något som hen omöjligen kan få om hen inte bryter sin vanföreställning.
Det är högst väsentligt för din berättelse att vanföreställningen står i vägen för det din karaktär innerst inne vill ha. Det är nämligen den kampen som blir din inre resa. Hela boken ska sedan gå ut på att pressa din karaktär att bryta sin vanföreställning så att hen lär sig något och kan få det hen egentligen vill ha.
Det är när vanföreställningen slutligen brister, ungefär 75% eller längre in i din berättelse, som din karaktär lär sig något. När din huvudperson lärt sig läxan kan hen äntligen få det hen egentligen drömmer om.
Steg 6: Koppla den yttre resan till den inre
Den yttre resan kan vid första anblicken se ut att vara något helt annat än den inre.
- Du kanske vill skriva om en skattjakt där din yttre resa handlar om din huvudpersons mål att finna skatten.
- Den inre resan kanske handlar om en kille som vill bli älskad för den han är, vilket är totalt omöjligt i dagsläget eftersom hans vanföreställning är att han inte är värd att älskas.
När jag nu säger åt dig att vi ska binda samman den yttre resan med den inre så tänker du kanske: Det är ju totalt omöjligt - de här två sakerna har ingenting gemensamt.
Det kanske verkar så. Men du måste hitta sambandet och det är ofta lättare än vad du tror.
Vad du ska göra är att använda den yttre resan för att trigga igång saker hos din karaktär som får henom att ifrågasätta sin vanföreställning. Hela syftet med den yttre resan är att konfrontera din karaktärs vanföreställning.
När vi frågar vad en bok handlar om tänker vi ofta på den yttre resan: Boken handlar om en macho kille som letar efter en skatt. För att hitta skatten måste han ta hjälp av en professor i historia, men hon är högst ovillig att hjälpa honom. Istället bestämmer hon sig för att hitta skatten före honom.
Det låter väl som en intressant bok?
Vad vi oftast glömmer är att boken egentligen handlar om den inre resan som dessa två personer gör och att det oftast är den inre resan vi minns efter att vi lagt ifrån oss boken.
- Säg att killen har en vanföreställning om att han inte är värd att älskas, därför har han lagt sig till med en macho attityd. Hans dröm är dock att hitta den sanna kärleken.
- Tjejen däremot har en vanförställning att hon måste prestera för att bli omtyckt, därför tar hon upp jakten om skatten. Hennes dröm är att någon ska älska henne för den hon är.
Nu måste du använda den yttre resan - alltså skattjaken - till att pressa de här två personerna att bryta sina respektive vanföreställningar. Allting som händer i den yttre resan är alltså till för att få killen att konfronteras med sin vanföreställning att han inte är värd att älskas och tjejen att konfronteras med sin vanföreställning att hon måste prestera för att bli omtyckt.
Du inser att den berättelsen är mycket mer intressant än om det bara varit en hederlig skattjakt, eller hur?
- Du inser också att killen måste lägga av med sin macho attityd för att få tjejen. Det är först när han visar upp en annan sida av sig själv som hon blir kär i honom.
- Du inser också att tjejen måste ge upp skatten för att få killen. Det är först när han inser att hon är beredd att ge upp 20 miljoner dollar för hans skull, som han förstår att hon älskar honom för den han är.
- Samtidigt är deras vanföreställningar så starka att det sista han kommer göra är att visa vem han är innerst inne och det sista hon kommer göra är att ge upp skatten.
Vilken berättelse - håller du inte med? Du ser säkert ett flertal scener framför dig redan nu. Och allting bara för att jag sa att den yttre resan måste finnas där för att trigga igång den inre resan.
Vill du veta mer om den yttre resan så läs gärna mitt blogginlägg Strukturera din roman. Där tipsar jag om mina 17 strukturpunkter som du kan utgå ifrån när du bygger upp den yttre resan. Det du ska lägga till är att du alltid ska fråga dig på vilket sätt den yttre resan pressar dina huvudkaraktärer att bryta sina vanföreställningar.
Hur gör jag om jag redan har en bra yttre resa men ingen inre?
Säg att du redan bestämt den yttre resan, du kanske till och med har ett färdigt utkast av ditt manus. Men du har helt glömt bort den inre resan och du inser, när du läser det här, att du gärna vill fördjupa din roman och ha en inre resa. Den vanföreställning du tänker dig att din karaktär har går dock omöjligt ihop med den yttre resan. Vad gör du?
Du har två val:
- Antingen anpassar du din karaktärs vanföreställning så du kan behålla din yttre resa.
- Eller så gör du om den yttre resan så den passar din karaktärs vanföreställning.
Oftast är svaret ett mellanting mellan dessa två ytterligheter, där du kan behålla delar av den yttre resan men skriva om vissa scener. Kanske är du kan behålla grundstoryn - jakten på skatten. Men du måste ändra slutet - det är killen som hittar skatten och inte tjejen.
Det spelar ingen roll var du börjar. Har du inte börjat skriva på ditt manus kan du göra som jag föreslår och utgå från budskapet, hitta vanföreställningen och därefter komma på en yttre resa som pressar din karaktär att bryta sin vanföreställning. Har du redan ett färdigt manus kan du börja från andra änden och utgå från den yttre resan och se om den kan användas för den inre resan.
Det är dock alltid krångligare att få till en story i efterhand, när den redan är skriven, än att få till den från början. Vi blir så låsta av det vi skrivit att vi har svårt att göra de förändringar som måste till för att få ihop berättelsen. Därför kan det många gånger vara bättre att börja om från början än att försöka pilla in en inre berättelse i en bok som bara har en yttre.
I nästa blogginlägg berättar jag om hur du hittar början på din bok så att du både får med den inre och den yttre resan.
Kram Pia
Det är mycket att hålla reda på men jag ska ge dig ytterligare ett tips, nämligen hur du börjar
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Birgitta Hallberg » Podd: Karaktärer (Romanfigurer): ”Lärorikt! Underhållande! Intressant! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Hur hanterar man kritik?: ”Tack för ett jättebra poddavsnitt! T. ex. Hopplöshetsfasen. Åh, vad jag känner ..”
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”A”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
huvudperson stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren pod så överlever du en refusering coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron manus kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist hisspresentation ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit vändpunkt passiva meningar författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar e-bok rollup svenska akademien youtube mitt i nacka leona gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext buskap niklas engdahl kapitel buzz anna keiler story trumps structure liknelser sex som eld lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys tankevurpa blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd historieberättare camilla davidsson sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto refusering skrivarpodden inledning skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train the charm school bibliografi aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag petra mede malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson populärlitteratur histrisk kärleksroman trigger annika estassy dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel tillbaka till henne vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar forskning spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan berättelser öppningsscen ekosystem vi for upp till mor pr romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag sociala media covid upplösning sandemo pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå kriminalroman minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell språk lyckostunder god jul skriva prissättning books & dreams marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer synopsis skriva facklitteratur spänning hjärnan releasefest parallellhandling ordberoende förlag vågspel twist elisabeth akteus rex harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute miljö whip media hunger games förlagsavtal intervju ping pong-metoden premiss dialog screen writing bäraren release frida skybäck djävulsverk strukturera din roman den antagonistiska kraften agenter vardagligt språk ylva lee lindell research längd avatar yttre resa ungdomsbok skräck tillbakablick lind & co testläsare de rotlösa berättare skrivblogg öka drivet i din berättelse deckare birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare agenturer outliner akademiskt språk känslor vuxenlitteratur john yorke lektörsutlåtande mega-bestseller gestaltande barnbok simona ahrnstedt tempo harpercollins författartävling vanföreställning inre resa 17-stegsmodell skrivarhandbok pacing catrine tollström korrekturgranskare harpercollins hungerspelen skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker skrivhandbok marcus olausson anslag bästsäljare berättarröst gestalta film början jodie archer författare lean lektör handling bihandling corona karaktärer tema romanstruktur covid-19 historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel bokrelease mål bestseller vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt falskspel erotik pinch point bokens handling the bestseller code kata plot point förlag recension skrivpodd skönlitterärt the circle perspektiv kärlek redaktör bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur mariette lindstein tävling katametoden feel good takt genre hinder konfliktupptrappning stil peter barlach konsten att flirta som en gudinna bli utgiven filmmanus topic sekten på dimön överenskommelser miljöbeskrivningar eldbunden mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment antagonist stand up comedy strukturmodell valet förväntningar ewa åkerlind lättläst larry brooks skiftande perspektiv målgrupp romantisk komedi osynlig berättarröst författarskap roller skrivprocess steven james mörkersdottir novell följebrev röst stieg larsson nobelpriset i litteratur klimax svenska skrivbloggpriset divergent huvudhandling allvetande perspektiv facebook lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi skriva filmmanus svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset character arc organic writer hitta början planerat skrivande författarröst margit sandemo långtidssjuk 4-aktsmodell svenska skrivpoddpriset veronica roth story engineering idé skriv dialog bokens tema the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär författarkliniken bob dylan distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson expert föreläsning matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson studie libsyn theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation dave eggers bones skrivartips storytel k.m. weiland dagny carlsson syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad show don't tell olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert romantik månpocket susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson scandalous desires pär åhlström vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener magkänsla redigering podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman blake snyder tvister medveten författare rättigheter spex flicka försvunnen tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn julia london udda symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart konsten att vara caroline roald dahl manustävling tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter revolt akter lucy dillon förlagssytem rutin skräcknoveller en oberoende kvinna logik janice hardy stilistiska särdrag eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ansats fanta sveriges bästa skrivblogg erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning katarina bivald skrivfest skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam fokus spegelneuroner konkurs antagen den inre resan test grejen med verb nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz
13 december 2017 17:10:35