Pias skrivtips: populärlitteratur versus finlitteratur?
Nyss hemkommen från Skriv2016 måste jag dela med mig av en alla de saker jag lärt mig under konferensen. Nämligen vad som skilljer populärlitteratur från finlitteratur.
Det är inte mina ord, utan Jan Arnalds. Han är betydligt mer kompetent att uttala sig om dessa saker än vad jag är eftersom han rör sig i såväl finlitteraturens salonger som i populärlitteraturens salar.
Jan Arnald eller Arne Dahl
Jan Arnald är författaren och litteraturkritikern som ville ta in finlitteraturen i deckargenren. Han ville visa att det går att skriva deckare med karaktärer som inte är platta. Så skapade han pseudonymen Arne Dahl och skrev flera prisbelönta deckare.
Jag har faktiskt gått på kurs hos honom en gång för väldigt många år sedan i tron att jag skulle träffa min favoritförfattare Roald Dahl. Besvikelsen var stor och jag var inte så peppad att gå en kurs om hur man skriver deckare. Det var naturligtvis ett stort misstag att jag inte tog tillvara på den kunskap Jan Arnald hade att erbjuda, men på den tiden skrev jag inte aktivt.
Dock minns jag att det var en kul kurs. Och så minns jag att Jan Arnald läste en av sina noveller där 400.000 kr i 1000-lappar vällde ut ur en portfölj. Då påpekade en av deltagarna att 400.000 kr i 1000-lappar inte är mer än fyra sedelbuntar, vilket knappast fyller en hel portfölj. Jan Arnalds förvånade min sitter för alltid inpräntad på min näthinna.
Det hade ju varit bättre om jag mindes något annat från kursen än just denna anekdot. :)
Men nu var det ju inte om det jag skulle prata om utan om populärllitteratur versus finlitteratur.
Vad skiljer populärlitteratur mot finlitteratur?
Slutet skiljer mellan populärlitteratur och finlitteratur, sa Jan Arnald på Skriv2016 och jämförde med en deckare. I en deckare sker det alltid någon form av upplösning. Det är få deckare där slutet flyter ut i något obestämbart luddigt. Läsarna har större krav än så - de vill ha closure.
Och sedan sa Jan Arnald något som verkligen fick mig att spetsa öronen:
Tyvärr har det blivit så bland finlitteraturens generaler att finns det ett slut i en bok så är det likställt med något dåligt.
Och det är tack vare detta uttalande som jag skriver det här blogginlägget.
Själv har jag aldrig förstått mig på den här uppdelningen i populärlitteratur och finlitteratur. Det finns bra och dåliga böcker, men inte katten finns det något som jag skulle vilja säga är "finare" än andra.
Själv gör jag kopplingen mellan det Jan Arnald sa och det jag skrivit om i olika strukturmodeller.
I den klassiska strukturmodellen så bygger boken på att det finns en handling. Och handlingen får du om bokens protagonist har ett mål som hen försöker nå. Boken slutar med en upplösning där läsarna får svar på frågan om hen lyckades nå sitt mål eller inte.
Det är så de flesta läsare vill ha det varför böcker som har den här uppbyggnaden säljer bättre. Det överensstämmer alltså med begreppet populärlitteratur - litteratur som är populär bland läsarna.
I slice of slice-strukturen har man ingen handling utan berättelsen bygger på en rad scener som staplas på varandra utan någon till synes egentlig ordning. Med andra ord finns inte heller något tydligt slut. Det kan vara sådär obestämt luddigt som Jan Arnald säger att finlitteraturens generaler vill ha.
Nu tror jag ju inte jag att det är slutet i sig som gör att finlitteraturens generaler förespråkar denna typ av litteratur, utan konceptet som sådant. Det kräver nämligen mer av läsarna när det inte finns någon tydlig handling. Istället läggs vikten på karaktärerna, relationerna och att man utforskar ett ämne på djupet.
Är man ute efter en tydlig handling ter sig dessa böcker flummiga. Därför går de sällan hem hos den stora massan. Men är man en van läsare kan det bli väldigt givande att ge sig hän åt det mänskliga psykets inre virrgångar. Om man är lagd åt det hållet, vill säga.
Och om det är en bra bok. ;)
Det finns ju bra och dåliga böcker som följer så väl den klassiska strukturen som slice of life-strukturen.
Finns det drag av lathet hos finlitterära författare?
Ja, det finns en mer hantverksmässig del i en deckare, tyckte Jan Arnald. Många författare vill ha frihet. Den absoluta friheten skapar sällan bra litteratur - det behövs något mer.
Och det där med frihet hörde jag även från en annan föreläsning på Skriv2016-konferensen. Danny Alegi sa nämligen:
Have structure, but be free. The more structure you have, the more freedom you will have. Embrace the paradox.
Danny menade att har du en struktur så kan du vila i tryggheten vart du ska och sedan är du fri att skriva på. Det ger dig mycket mer frihet än om du börjar skriva utan en aning om vart du ska ta vägen.
Jag håller med, även om jag tror att varje person måste hitta sitt eget sätt att skriva. Dock är det aldrig fel att prova nya vägar. Läs gärna mitt blogginlägg Vilken typ är du?
Finns det ett förakt mot populärlitteratur?
I Svenska Akademien finns ett deckarförakt, fortsatte Jan Arnald. Det finns en övertygelse att når man rätt många läsare så är något i grunden fel.
Han rör ju sig i Svenska Akademiens salonger så han borde veta vad han talar om. Jan Arnald själv tycker däremot att det är viktigt att nå läsarna. Och jag håller med.
Att skriva en bok som når en stor läsekrets är faktiskt ingenting man knåpar ihop på en kafferast. Det kräver enormt mycket arbete och kunskap om skrivandet. Därför tycker inte jag att man ska se ned på populärlitteraturen.
Och trots att slice of life-strukturen har sina egna utmaningar för att boken ska bli bra, så kanske det ligger något i Jan Arnalds påstående att de som skriver finlitteratur är lite lata. I varje fall om de valt bort all form av struktur bara för att de anser att deras konstnärliga frihet skadas av för mycket kunskap. Men samtidigt tror inte jag att man kan skriva en riktigt bra bok om man är lat.
Jag håller med Danny Alegi om att struktur skapar frihet, den begränsar inte. Det är nämligen svårt att bryta mot konventionen och vara nyskapande om man inte vet vad man bryter mot.
Varför anses finlitteraturen vara bättre?
I andra länder är det här med finlitteratur inte samma grej. Nobelpriset gör att vi byggt upp ett elfenbenstorn av finlitteratur i Sverige som skapat en mur mellan populärlitteraturen och finlitteraturen, avslutade Jan Arnald.
Men så skrattade han och sa att det här med att Bob Dylan fått nobelpriset i litteratur rört om i grytan. Kanske blåser det nya vindar i elfenbenstornet?
Ja, jag håller med. Det är positivt att Bob Dylan fick priset. Han om någon skriver ju populärlitteratur i den bemärkelsen att hans låttexter är populära. Kanske vi en dag äntligen slutar dela upp böcker i populär- kontra finlitteratur.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Birgitta Hallberg » Pias skrivtips: Hjärnforskningen visar hur du når fram till dina läsare: ”Tusen tack för detta inlägg! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Karaktärer (Romanfigurer): ”Lärorikt! Underhållande! Intressant! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Hur hanterar man kritik?: ”Tack för ett jättebra poddavsnitt! T. ex. Hopplöshetsfasen. Åh, vad jag känner ..”
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer show don't tell månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg histrisk kärleksroman leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll fatta eld håll rollen stella cameron scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood livet leker biintrig loppet word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl åsa böker syd field sagan om isfolket mariette linden perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla dave eggers dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips bones national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept vingar av rök theory if mind libsyn twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist föreläsning expert johan arvidsson debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff författarkliniken susan wiggs litterära agenter lyrik word-mallar tryckt bok distribution bob dylan språk lyckostunder god jul skriva prissättning books & dreams susanne collins marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman högläsning metaforer the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt game of thrones anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone viberg förlag robin dunbar filmanalys grejen med verb test den inre resan antagen konkurs spegelneuroner titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal manus kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist erotisk deckare hisspresentation ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit sexchock passiva meningar författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up youtube oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon akter sex buskap niklas engdahl kapitel buzz anna keiler story trumps structure liknelser skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik tankevurpa lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem tajming gömd blake snyder relationsroman filmrecension midsommar uc harper collins högskoleprovet podcaster pär åhlström historieberättare camilla davidsson sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs slutscen detta är lean scandalous desires siri arvidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen klimax djävulsverk stieg larsson nobelpriset i litteratur följebrev röst ylva lee lindell avatar längd skrivprocess roller ungdomsbok skräck testläsare lind & co de rotlösa larry brooks lättläst skrivblogg öka drivet i din berättelse valet strukturmodell stand up comedy antagonist mathew l jockers the bestseller experiment finlitteratur känslor vuxenlitteratur john yorke lektörsutlåtande mega-bestseller bokens tema skriv dialog idé parallellhandling releasefest svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell långtidssjuk margit sandemo författarröst planerat skrivande hitta början organic writer whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal intervju ping pong-metoden premiss dialog allvetande perspektiv bäraren divergent pacing catrine tollström korrekturgranskare harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker gestaltande barnbok konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil konfliktupptrappning hinder 17-stegsmodell takt gestalta förlag början kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst handling bihandling the bestseller code bokens handling pinch point ann ljungberg vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 corona karaktärer tema bestseller mål gestaltning bokrelease harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel harlequins författartävling döda poeters sällskap historisk roman roman fantasy vägen framåt falskspel covid-19 romanstruktur lektör lean författare erotik skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör plot point jodie archer film recension skrivarhandbok genre inre resa vanföreställning harpercollins författartävling tempo bli utgiven simona ahrnstedt filmmanus bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur hungerspelen tävling katametoden feel good frida skybäck release huvudhandling facebook lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi screen writing skriva filmmanus character arc hunger games miljö allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex twist vågspel ordberoende förlag veronica roth story engineering hjärnan spänning skriva facklitteratur synopsis sekten på dimön topic miljöbeskrivningar eldbunden överenskommelser outliner agenturer akademiskt språk fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin förväntningar ewa åkerlind deckare berättare skiftande perspektiv målgrupp romantisk komedi osynlig berättarröst författarskap tillbakablick yttre resa steven james mörkersdottir novell research agenter vardagligt språk strukturera din roman den antagonistiska kraften svenska skrivbloggpriset igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto brainstorming steven pinker sofia ymén fånga läsaren miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering tvister medveten författare rättigheter spex flicka försvunnen elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn julia london udda tempus fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook roald dahl manustävling tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt svenska akademien rollup e-bok mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ansats fanta sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning katarina bivald skrivfest vändpunkt skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte jenny dahlberg komedi coach så överlever du en refusering redigera bok pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst antologi debutera fokus vad gick fel? nacka hybridförlag allvetande pia stockholms körförbund huvudperson nordland jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget pseudonymer danny alegi personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res rytm sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl covid sociala media forum förlag förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson studie love actually svåra ord författarutbildning alla bolag allvetande berättare revy spökskrivare forskning motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? tillbaka till henne george rr martin vinst traditionellt förlag style den normala världen ljudboksgalan i havet finns så många fiskar korrekturfel nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet hype lust & löften ll-förlaget ämne skriv2016 faktabok kostnader bokus dokument annika estassy trigger mitt i titel populärlitteratur anna jansson kuliss böcker kontrakt med läsaren raeanne thayne malva b. petra mede litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi the charm school komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius
Jag tror förlagen först och främst vill ha böcker som säljer bra och då är det den klassiska strukturen med tydlig handling och ett slut som gäller. Därför kan det vara svårt att bli antagen som debutant om man skriver enligt slice of life-strukturen.
Det kräver dessutom rätt mycket av en författare att ro en slice of life-struktur i hamn för karaktärerna och relationerna eller det ämne man valt att utforska måste vara så intressant att det uppväger det faktum att det saknas en handling. Det är något som man kanske måste ha skrivit många böcker för att lyckas med.
Däremot finns det ju ingenting som hindrar att man skriver en bok enligt den klassiska strukturen men likväl har intressanta karaktärer, relationer och ämne som man utforskar. Om jag förstod Jan Arnald rätt var det just detta han ville bevisa.
Kram Pia
Betr. novellen av Jan Arnald: Där visade han verkligen vad viktig research är. Han gjorde nog inte om den missen :-).
Det här med staplade scener på varandra och otydligt slut i "finlitteratur". Har fått för mig att om du är debutant är det mycket svårare att få ett manus publicerat, om det är uppbyggt på det sättet. Då ska det mesta vara väldigt tydligt. Väldigt med stora bokstäver. Men det kanske är en fördom jag har :-).
Just Jan Arnalds föreläsning var en av de mest intressanta under #Skriv2016